CSR

Contour Design werd in 1995 opgericht met als uitgangspunt een beter arbeidsklimaat voor de gewone kantoormedewerker te willen creëren, door middel van ergonomie en preventieve maatregelen. We realiseren ons de sociale en ecologische impact die onze industrie kan hebben op de lokale en internationale samenleving en we geloven dat goed en winstgevend zakendoen kan worden gedaan door, en niet ondanks, duurzaam en verantwoord te ondernemen.

Duurzaamheid

Hier kunt u meer te weten komen over hoe Contour haar waarden op een ethische en filantropische manier in praktijk brengt. We willen op een eerlijke manier werken en communiceren. Door middel van transparantie zorgen we ervoor dat we onze verantwoordelijkheid nemen en de samenleving op sociaal, ecologisch en economisch gebied helpen om te groeien. Samen zijn we verantwoordelijk voor de impact die onze bedrijven hebben op de samenleving. 

Download hier onze gedragscode!

Focus op milieu

Contour Design produceert hoogwaardige producten die ontworpen zijn om jarenlang dagelijks urenlang gebruikt te worden. Met andere woorden, we zijn er sterk op gericht om te voorkomen dat onze producten deel gaan uitmaken van de wegwerpcultuur die een negatieve invloed heeft op ons milieu.

Onze overwegingen

Circulair denken gaat over circulaire economie en gaat in principe over het zo lang mogelijk in de omloop houden van materialen en producten met de hoogst mogelijke kwaliteit. Dat wil zeggen, om grondstoffen te recyclen of nog beter om producten te repareren of te upgraden die anders als afval zouden eindigen. U kunt hier meer lezen over circulaire economie. 

Wanneer het gaat om het onderhoud van onze producten, hebben we het gemakkelijk gemaakt om contact op te nemen met onze supportafdeling om er zeker van te zijn dat uw Contour product vele jaren meegaat. Om dezelfde reden maken we niet elk jaar nieuwe modellen, maar houden we vast aan die producten die bewezen hebben te voldoen aan de behoeften van onze klanten.

Duurzame verpakking

We hebben ervoor gekozen om dezelfde manier van denken te implementeren met betrekking tot onze productverpakkingen. Dit betekent dat we nu zijn begonnen met de introductie van gerecycled karton in onze verpakkingen.

Als productiebedrijf heeft Contour Design een grote verantwoordelijkheid voor de manier waarop we met onze hulpbronnen omgaan. De VN heeft zich ten doel gesteld om voor 2030 een aanzienlijke vermindering van de afvalproductie te bereiken door middel van preventie, vermindering, recycling en hergebruik. Ook wij leveren hier een bijdrage aan: we zijn begonnen onze producten duurzaam te verpakken.

Kunststof is een grote boosdoener

Het is duidelijk dat er vele grote uitdagingen en valkuilen zijn als het gaat over verpakkingsmateriaal. Wij hebben ervoor gekozen om ons hierop te concentreren in ons streven naar een circulaire economie. Want als de uitdagingen groot zijn, is het potentieel dat vaak ook. En volgens ons geldt dat zeker voor verpakkingsmateriaal. De cijfers komen van de Europese Commissie en spreken voor zich:

  • 40 % van de 58 miljoen ton plastic die jaarlijks in Europa wordt geproduceerd, wordt gebruikt als verpakkingsmateriaal.
  • 59 % van de 25 miljoen ton plastic afval dat jaarlijks in Europa wordt geproduceerd, is afkomstig van verpakkingsmateriaal.
  • Elk jaar komt 5 tot 13 miljoen ton plastic in de zee terecht, en dat staat gelijk aan maar liefst 80 % van de vervuiling van de wereldzeeën.

Recycling

Bij Contour Design zijn we bezig met de voorbereidingen om over te gaan op volledig gerecycled karton. We houden ook helemaal op met het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal. Dit is niet alleen een deel van ons streven naar een circulaire economie, maar ook een bijdrage aan het VN-doel om de afvalproductie te verminderen. Verder willen we al onze klanten vragen om de verpakking van onze producten aan te bieden voor recycling, zodat het materiaal zo vaak mogelijk en op de juiste manier kan worden hergebruikt.

Meer transparantie

Om meer transparantie te bereiken in onze externe communicatie, zal onze berichtgeving hierover vanaf nu duidelijker en gedetailleerder zijn. We vinden het belangrijk dat onze communicatie naar buiten toe zo eerlijk en begrijpelijk mogelijk is. Niet alleen om jou als klant de mogelijkheid te geven om producten te kiezen op basis van zoveel mogelijk informatie, maar ook om andere bedrijven te stimuleren om duurzamer te gaan werken en om informatie over duurzaamheid op te nemen in hun rapportage.

Volg onze ontwikkelingen

Hieronder kun je het proces volgen dat moet leiden tot een 100 % duurzame en plasticvrije verpakking. 

De lijst geldt voor Contours eigen magazijn en is voor het laatst bijgewerkt op 29 oktober 2020.

Werken met de doelstellingen van de VN ten aanzien van duurzame ontwikkeling

Bij Contour willen we medeverantwoordelijkheid nemen in het streven naar duurzame ontwikkeling. Door onze inspanningen te koppelen aan de doelstellingen van de VN op het gebied van duurzame ontwikkeling, doen we dat ook. Deze wereldwijde doelstellingen motiveren, richten en inspireren ons om de volgende stappen in de richting van een duurzame ontwikkeling te ontwikkelen.

Bij Contour zijn we al volop bezig om het gebruik van plastic in onze verpakkingen te elimineren en in plaats daarvan 100% gerecycled karton te gebruiken.

12.2: Duurzaam beheer en gebruik van natuurlijke hulpbronnen

Door het gebruik van plastic te elimineren, zullen we het gebruik van fossiele brandstoffen bij de productie van onze verpakkingen verminderen, en in plaats daarvan zullen we door de introductie van karton een natuurlijk materiaal uit hernieuwbare bronnen gebruiken.

12.5: Aanzienlijke vermindering van afval

Door de implementatie van 100% gerecycled materiaal in productverpakkingen vermindert Contour de afvalproductie aanzienlijk, aangezien de levensduur van een materiaal als karton tot zeven keer kan worden verlengd.

12.6: Stimuleer bedrijven om duurzaam te werk te gaan en hierover te rapporteren.

Door een duidelijke follow-up en rapportering van onze ambities, vorderingen en processen zullen we niet alleen meer transparantie en geloofwaardigheid kunnen creëren in de sector, maar ook bij onze klanten. We hopen dat deze werkwijze andere bedrijven in de sector zal stimuleren om hetzelfde te doen.