Goede ergonomie

Als je vele uren per dag achter de computer zit, vormen variatie en hulpmiddelen met een doordacht ontwerp de sleutel tot een goede ergonomie.

Goede ergonomie

Goede ergonomie op kantoor

Misschien denk je dat je geen aandacht hoeft te besteden aan ergonomie, omdat je tennist, voetbalt of twee keer per week een fitnesscentrum bezoekt. Helaas is een paar keer per week trainen niet voldoende. Vanuit het perspectief van een ergotherapeut is het zelfs veel beter om je activiteiten over de hele week te verspreiden, zodat je elke dag actief bent, al is het maar een beetje. Het sleutelwoord voor een goede ergonomie op kantoor is variatie. Eigenlijk moet je elke drie kwartier van houding veranderen of even rondlopen. Sta even op, praat staand of wandelend met een collega, pak een andere stoel, ga ergens anders zitten, ga een kop koffie halen, of loop eens door het gebouw. Er zijn heel veel goede adviezen over hoe je variatie kunt aanbrengen in je dagelijks leven.

Goede ergonomie

Er komt nog meer bij kijken dan alleen variatie – ook de hulpmiddelen die je bij je werk gebruikt spelen een belangrijke rol

Het is gebleken dat de muis en het toetsenbord de voornaamste oorzaken zijn van pijn en slijtage in het spier- en skeletstelsel. Ook al heb je zelf dus nog geen ongemak ervaren als gevolg van eenzijdig werk met veel repeterende bewegingen, toch kan een ergonomische muis dit soort overbelasting en andere spanningen helpen voorkomen die op termijn tot problemen kunnen leiden. Als je al wel last hebt van een muisgerelateerde aandoening zoals het carpaletunnelsyndroom, een trigger finger of een tenniselleboog, dan kan het gebruik van een ergonomische muis helpen om de pijn en de overbelasting te verminderen.

Lees meer over hoe onze ergonomische producten letsel door overbelasting kunnen voorkomen

Goede ergonomie

Hier zijn vijf nuttige tips voor een gezondere en productievere werkdag

We brengen meer tijd door achter de computer dan ooit tevoren, zowel thuis als op ons werk. Daardoor ontwikkelen velen van ons slechte gewoontes, die kunnen leiden tot overbelasting, spanningen en klachten. We hebben hieronder vijf nuttige tips op een rijtje gezet voor een gezondere en productievere werkdag.

Let op je werkhouding en hoe je je lichaam beweegt. Zorg voor een goede manier van werken met veel variatie.

Zorg ervoor dat je armen ontspannen zijn, dat je stoel je optimaal ondersteunt en dat je bureau de juiste hoogte heeft.

Of je nu je met je toetsenbord of je muis werkt, zorg voor een natuurlijke houding van je polsen, zonder spanningen of onnatuurlijke hoeken. Je muis en je toetsenbord moeten zodanig op je bureau liggen dat je handen en je armen op je bureau kunnen rusten.

Gebruik sneltoetsen op je toetsenbord. Dit vermindert de belasting die het gebruik van de muis met zich meebrengt en zorgt voor wat afwisseling.

Neem elk uur een pauze van vijf minuten. Hierdoor kan je lichaam zich ontspannen en word je gedwongen van werkhouding te veranderen. Je hebt ondertussen toch wel trek in een kop koffie.

Probeer 14 dagen gratis

Probeer eens een ergonomische muis, die pijn en ongemak in je nek, schouders, armen en handen voorkomt en vermindert.
Kies tussen de RollerMouse en de Unimouse.

Close Menu