Tenniselleboog

Een tenniselleboog is een aandoening die pijn in de elleboog veroorzaakt. De aandoening ontstaat door herhaaldelijke bewegingen, overstrekken, trillingen en algemene overbelasting van de ellebooggewrichten. Een tenniselleboog wordt gelinkt aan sport, handarbeid en monotone handbewegingen op de werkplek.

Op deze pagina bespreken we de verschillende elementen van een tenniselleboog zodat je meer inzicht krijgt in de belangrijkste oorzaken, symptomen en behandelmogelijkheden.

Symptomen

Wat is een tenniselleboog?

Een tenniselleboog, ook wel een tennisarm genoemd, is de meest voorkomende aandoening van de elleboog. De medische benaming voor een tenniselleboog is epicondylitis lateralis. Een tenniselleboog is een ontsteking of irritatie ter hoogte van de aanhechting van de pezen aan de buitenkant van de elleboog. De ontsteking of irritatie is zichtbaar als een knobbel. Op die knobbel zitten de onderarmspieren aan je elleboog vast. De plek doet pijn bij sommige bewegingen. Ook kun je pijn in je onderarm voelen. Een tennisarm komt bij ongeveer twee procent van de bevolking voor, met een piek van 10% bij mensen in de leeftijdsgroep 40 – 50 jaar.

Bron: Thuisarts.nl, OCON

Symptomen tenniselleboog

Wat zijn de symptomen van een tenniselleboog? Oftewel: wat typeert een tenniselleboog en waar moet je alert op zijn? Pijn is een van de belangrijkste symptomen van een tenniselleboog. Deze pijn bevindt zich aan de buitenkant van de elleboog, op de plaats waar de spieren die helpen bij het strekken van je pols en je vingers hechten aan de bovenarm.

Een tenniselleboog doet pijn bij deze bewegingen:

  • je hand dichtknijpen (een vuist maken)
  • je pols naar achteren buigen
  • je onderarm naar buiten draaien

Dit merk je bijvoorbeeld als je de sleutel in het slot draait, iemand een hand geeft, een kind optilt, schroeven indraait of een handdoek uitwringt. Daarnaast is het pijnlijk als je drukt op de knobbel aan de buitenkant van je elleboog.

Een tenniselleboog begint meestal met een irritatie, welke na verloop van tijd erger wordt. Hoewel de aandoening vaak vanzelf verdwijnt, kun je er lange tijd last van hebben. De pijn in je elleboog buitenkant kan soms wel anderhalf jaar aanhouden.

Als je veel achter een beeldscherm zit en zowel een toetsenbord als computermuis gebruikt, zul je ook merken dat je last van je elleboog hebt. Het is verstandig om een speciaal ontworpen computermuis en toetsenbord aan te schaffen als je een tenniselleboog hebt.

Bron: Thuisarts.nl, OCON

Rechtvaardigt een tenniselleboog ziekteverzuim?

De meeste mensen die een tenniselleboog hebben verzuimen niet. Meestal volstaat het om de werkzaamheden tijdelijk aan te passen aan de klachten, en volgens een geleidelijke opbouw aan de hand van het afnemen van de klachten de werkzaamheden weer op te bouwen. Factoren als repetitieve werktaken en veel werkzaamheden met armen/ handen zijn in de literatuur beschreven als negatieve prognostische factoren met betrekking tot herstel. Een tenniselleboog zorgt bij mensen die in deze groep vallen vaker voor ziekteverzuim.

Bron: STECR, Peescentrum

Het verschil tussen een tenniselleboog en golfelleboog

De medische term voor de tenniselleboog is epicondylitis lateralis; de medische term voor een golfelleboog is epicondylitis medialis. Beide aandoeningen vallen onder de term epicondylitis. Een tenniselleboog en golfelleboog zijn typische sportblessures, daar komen de namen ook vandaan, maar beiden ontstaan in veruit de meeste gevallen door overbelasting van de elleboog. Het verschil is dat het bij een tennisarm om de aanhechting aan de buiten-bovenkant van de elleboog gaat, waardoor strekken pijn doet, terwijl de overbelasting bij een golfelleboog juist aan de binnenkant / binnen-onderzijde van de elleboog zit. Hierdoor doet buigen pijn. Een ander verschil is dat een tenniselleboog vaker voorkomt dan een golfelleboog.

Bron: Gezondheid en Wetenschap

Oorzaak

Wat is de oorzaak van een tenniselleboog?

De aandoening dankt haar naam aan het feit dat deze veel voorkomt bij tennissers. De naam tenniselleboog is echter misleidend, want de aandoening wordt lang niet alleen veroorzaakt door het spelen van tennis. Sterker nog: een tenniselleboog ontstaat in de meeste gevallen door overbelasting van de strekspieren van de pols en vingers. Dit kan gebeuren wanneer je met je pols steeds dezelfde beweging maakt, zoals bij computerwerk. De overbelasting van je elleboog kan ook ontstaan als je je spieren ineens hard laat werken, zoals fanatiek tennissen zonder goede warming-up.

Het zijn veelal de ongewone grote krachten en/of langdurige kleine krachten die risico’s met zich mee kunnen brengen. Het aantal tennisellebogen dat wordt veroorzaakt door langdurige lichte aanhoudende belasting heeft echter duidelijk de overhand. Dit is bijvoorbeeld het geval als je dagelijks met een computermuis en/of toetsenbord werkt, of een kwast als je schilder bent.

Bron: Thuisarts.nl, Instituut Tenniselleboog Nijmegen

Wie krijgt een tenniselleboog?

In principe kan iedereen een tenniselleboog krijgen. Mensen die veel handwerk doen, zoals schilders of mensen met een kantoorbaan die veel computerwerk doen, zijn er echter extra vatbaar voor. De aandoening komt het meeste voor bij mensen in de leeftijdsgroep 35 en 55 jaar. De pezen worden namelijk stijver naarmate mensen ouder worden. Verder komt een tenniselleboog nogal eens voor in combinatie met schouderklachten, het carpaletunnelsyndroom en het syndroom van De Quervain. Ook vrouwen in de postmenopauze hebben een verhoogde kans op peesblessures, en dus op een tenniselleboog.

Bron: Instituut Tenniselleboog Nijmegen

Behandeling

Tenniselleboog behandeling

Een tenniselleboog gaat vanzelf over, maar het kan maanden duren. Belangrijk is om je arm zo veel mogelijk normaal te blijven gebruiken. Bewegen is goed, ook als je last van je elleboog hebt. Met beweging hou je je spieren namelijk soepel en sterk. Onthoud daarom dat je met een tenniselleboog kan blijven werken en sporten (ook tennis en golf) (Bron: Instituut Tenniselleboog Nijmegen). Het is dus niet zo dat het hebben van pijnklachten tijdens deze activiteiten betekent dat de aandoening achteruit gaat. Integendeel: de peesirritatie is beter af met bewegen.

De juiste behandeling van een tenniselleboog hangt af van de fase waarin het peesprobleem zich bevindt, als ook van de ernst van de overbelasting. Dit zijn de drie fases:

Acute fase
Je hebt vaak en veel heftige pijn en belasting is nauwelijks mogelijk. Dit is vaak het geval in de beginfase van een tenniselleboog. In deze fase is het belangrijk om relatieve rust te nemen. Wel is het belangrijk om te blijven bewegen. Doet een bepaalde beweging pijn? Doe deze dan zo langzaam mogelijk. Doet tillen, duwen of knijpen te veel pijn? Probeer dan of het wel lukt als je je arm in een andere houding gebruikt, zoals het vastpakken van iets aan de onderkant terwijl je het (op)tilt, in plaats van aan de bovenkant.

Subacute fase
De ergste pijn is voorbij. In deze fase is grotere belasting met lage snelheid het advies.

Degeneratieve fase
Je hebt nog steeds last van de elleboog en sommige handelingen blijven pijnlijk. In deze fase is het advies om om het peesgebied te stimuleren door middel van onder meer belasting, warmte en/of ijs. Het peesgebied moet als het ware wakker worden geschud. De opbouw moet wel geleidelijk gebeuren en zal afhangen van de pijn, het herstel na belasting en je motivatie.

Wat kan je beter niet doen bij een overbelasting van je elleboog?
Artsen raden het af om een steunband, tape, spalk of gips te dragen. Daarnaast is er geen bewijs dat een acupunctuurbehandeling of een laserbehandeling helpt.

Medicatie
Je kunt paracetamol tegen de pijn nemen. Bijvoorbeeld vier keer per dag één of twee pillen van 500 milligram. Neem de pillen op vaste tijden verspreid over de dag, zodat de pijn niet steeds terugkomt. Helpt paracetamol niet genoeg? Probeer dan een andere pijnstiller als ibuprofen of diclofenac, maar altijd in overleg met je bedrijfsarts, huisarts of apotheek. Is de pijn heftig en wordt het niet minder na een aantal maanden? Dan kan de huisarts een prik geven met een medicijn dat ontstekingen remt (een corticosteroïd). Dit gebeurt echter bijna nooit, omdat er geen bewijs is dat een tennisarm door zo’n prik over gaat. Door de prik kan de pijn wel korte tijd weg gaan.

Fysiotherapie of oefentherapie
Als je door de pijn in je elleboog buitenkant je arm niet goed meer durft te gebruiken, kan een fysiotherapeut of oefentherapeut je met speciale oefeningen helpen. Je leert dan om je arm weer normaal te gebruiken. Heb je veel last van je elleboog als je met een computermuis werkt? Dan is de aanschaf van een ergonomisch ontworpen computermuis zinvol. Door het ontwerp hoef je je pols minder te bewegen, wat minder belastend is voor de tenniselleboog.

Bron: Thuisarts.nl, Instituut Tenniselleboog Nijmegen

Preventie

Hoe voorkom je een tenniselleboog?

Zoals je inmiddels weet is een tenniselleboog de meest voorkomende aandoening aan de elleboog. Een tenniselleboog wordt gelinkt aan sport, handarbeid en herhaaldelijke handbewegingen op de werkplek. Daarom is het moeilijk om een tenniselleboog helemaal te voorkomen. Wel kun je het risico op een tenniselleboog in sommige gevallen verkleinen.

Met deze tips kun je het risico op overbelasting van de elleboog beperken:

  • Houd je spieren sterk en soepel door het doen van rek- en strekoefeningen van de onderarmspieren en spieren die polsen moeten strekken of rekken
  • Knijpoefeningen met de handen en krachtoefeningen van armspieren maken ze meer belastbaar, waardoor je het risico op overbelasting van je elleboog ook verkleint
  • Doe altijd een warming-up voordat je een sport gaat spelen met herhaaldelijke bewegingen, zoals tennis
  • Zorg er voor dat je regelmatig korte pauzes neemt als je veel achter de computer werkt. Zo geef je je arm- en polsspieren de gelegenheid om zich op een natuurlijke wijze te herstellen en neemt de kans op blessures af
  • Doe je veel computerwerk? Zorg dan dat je ellebogen voldoende steun krijgen als je een computermuis gebruikt. Op die manier beperk je de belasting op je polsen (bron: NHS)

Bron: Apotheek & Sport

Oefeningen tenniselleboog

Veel last van je elleboog? Dan kan het doen van specifieke oefeningen zinvol zijn. Typische tenniselleboogoefeningen verbeteren de flexibiliteit, helpen je spieren te rekken en versterken en onderhouden de spieren rondom je elleboog. Het afwisselend knijpen in een relatief zachte bal is de beste oefening als je pijn in je elleboog buitenkant hebt. Het knijpen in allerlei verschillende standen van de elleboog is aan te raden, dus zowel in gebogen als in gestrekte stand. Meer oefeningen en achtergrondinformatie vind je hier.

Bron: Instituut Tenniselleboog Nijmegen

Probeer 14 dagen gratis

Probeer een RollerMouse, die pijn en ongemak in je nek, schouders, armen en handen voorkomt en vermindert.
Kies uit een RollerMouse Red, RollerMouse Free3 of RollerMouse Pro3.