Thuiswerken – dit zijn de regels die je moet weten

Home Office – All the regulations you need to know

published

Na de coronatijd mag je in overleg met je werkgever geheel of gedeeltelijk vanuit huis werken, of vanaf een andere werkplek. Hiervoor moet je een schriftelijk verzoek indienen. Om zo’n verzoek te kunnen doen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.

Wettelijke voorwaarden voor thuiswerken 

  • Je werkt bij een bedrijf met minimaal 10 medewerkers
  • Je bent minimaal een halfjaar in dienst  
  • Je dient een schriftelijk verzoek in, uiterlijk 2 maanden voor de gewenste ingangsdatum. In je verzoek staat de gewenste ingangsdatum en de gewenste werkplek  

Je werkgever kan je verzoek weigeren. Maar dan moet daar wel een goede reden voor zijn. Bijvoorbeeld omdat de plek waar je wilt werken niet veilig is en/of niet geschikt voor je werk, of omdat het problemen geeft met het werkrooster als jij vanuit huis werkt.  

Werk je in een bedrijf met minder dan 10 medewerkers? Dan geldt de wettelijke regeling voor thuiswerken niet. Wel kun je aan je werkgever vragen of je thuis mag werken.  Thuiswerken moet wel passen bij het werk dat je doet. Je werkgever mag je verzoek weigeren. 

Bron: Rijksoverheid

Weet jij wat er nodig is om het perfecte thuiskantoor te krijgen? Hier is alles wat je moet weten.

De ultieme gids bij het plannen van je thuiskantoor



Regels thuiswerken: meubilair   

Je werkgever is verantwoordelijk voor goede en veilige arbeidsomstandigheden op je thuiswerkplek. Zo moet je werkgever er onder meer voor zorgen dat je over de nodige uitrusting beschikt: een beeldscherm, bureaustoel, bureau, muis, toetsenbord, enzovoort.  

Daarbij is het belangrijk dat je niet alleen over de juiste benodigdheden beschikt, maar ook dat alles goed is afgesteld. Denk aan een juiste positie van je beeldscherm en een goed op elkaar afgestemde stoel- en tafelhoogte. 

Bron: Arboportaal 

Het feit dat je werkgever hiervoor verantwoordelijk is, betekent natuurlijk niet dat je niet zelf op onderzoek uit kunt gaan. Genoeg werkgevers zijn nog niet bekend met de inrichting van thuiskantoren, dus voel je vrij om suggesties of verzoeken te doen over wat je in je thuiskantoor terug zou willen zien. 

Heb jij alles rond ergonomie onder controle? Hier is alles wat je moet weten.

Regels thuiswerken: beeldschermarbeid 

Je werkplek moet voldoen aan de eisen die in het Arbeidsomstandighedenbesluit staan omtrent beeldschermarbeid. Dit betekent onder andere dat: 

  • Het beeldscherm van goede kwaliteit is, gemakkelijk instelbaar en kantelbaar is en niet mag spiegelen. 
  • Beeldscherm en toetsenbord niet aan elkaar vast mogen zitten. 
  • De werkplek een comfortabele houding mogelijk moet maken. 
  • De verlichting op de werkplek voor voldoende licht en een beheerst contrast tussen het beeldscherm en de omgeving zorgt. 
  • De programmatuur waarmee je werkt is aangepast aan je werkzaamheden. 


Tips voor een ergonomisch en comfortabel thuiskantoor:  
 

  • Zorg dat je meubilair in orde is. Veel mensen werken aan de eettafel. Dat kan, maar dan is het wel belangrijk dat je genoeg ruimte hebt voor jou en je apparatuur  
  • Heb je geen in hoogte verstelbaar bureau? Dan kun je je laptop gedurende bepaalde perioden van de dag bijvoorbeeld op een paar boeken, strijkplank of laptopstandaard zetten. Zo kun je afwisselen met zittend en staand werken 
  • Een in hoogte verstelbare bureaustoel kan in verschillende standen worden gezet. Als je zo'n stoel niet hebt, is afwisseling nog steeds het sleutelwoord. Blijf dus niet de hele dag op dezelfde stoel zitten maar wissel af 
  • Goed licht wordt vaak onderschat. Daglicht is in het bijzonder belangrijk, maar het mag niet verblinden. Investeer ook in een goede bureaulamp, eventueel met een dimschakelaar 
  • Zorg ervoor dat je je werkplek overdag lucht, zodat er voldoende zuurstof op je thuiswerkplek is 
  • Een extern toetsenbord en muis zijn essentieel voor een goede ergonomische opstelling 
  • Als ergonomische kers op de taart kun je het gebruik van een gecentreerde muis overwegen. Dit zal je gebruikelijke "muisarm" ontlasten omdat je deze muis met beide handen voor je lichaam kunt bedienen 

De RollerMouse Red is ook verkrijgbaar in een draadloze versie, zodat je hem gemakkelijk meeneemt van en naar kantoor. 

Gegevensbeveiliging op je thuiswerkplek  

Door het hybride werken is de netwerkinfrastructuur van bedrijven veranderd. Het netwerk van een bedrijf bestaan niet alleen uit meerdere locaties (kantoor, thuis, de cloud, fysiek in gebouwen) maar ook uit een grote hoeveelheid verschillende devices. Zo hebben veel organisaties bijvoorbeeld een ‘bring your own device’  beleid, waarbij medewerkers de mogelijkheid hebben om op eigen apparatuur hun werkzaamheden te verrichten. 

Het is belangrijk om je als werkgever bewust te zijn van de privacyrisico’s die kunnen ontstaan wanneer medewerkers thuiswerken. Er bestaan namelijk niet alleen risico’s voor de thuiswerkende werknemers zelf, maar ook voor de personen wiens persoonsgegevens tijdens de werkzaamheden worden verwerkt.  

Vanzelfsprekend is het belangrijk dat werknemers zorgvuldig met hun werklaptop omgaan, om zo het risico op ongeoorloofde toegang of verlies van persoonsgegevens te verkleinen. Maak goede afspraken met medewerkers over het gebruik van de werklaptop, zodat deze bijvoorbeeld niet onbeheerd wordt achtergelaten en goed wordt afgesloten wanneer deze wordt opgeborgen. Zorg er ook voor dat werknemers op de hoogte zijn van het privacybeleid. Het is van belang dat de geïmplementeerde procedures ook thuis worden nageleefd. Zo is het in het geval van een potentieel datalek belangrijk dat medewerkers weten op welke wijze zij dit moeten melden en hoe zij hiermee om dienen te gaan.

Als werkgever is het verder cruciaal dat ook op afstand de beveiliging voldoende gewaarborgd is. Laat werknemers gebruik maken van een VPN-verbinding, tweefactorauthenticatie en zorg dat er duidelijke regels zijn omtrent de beveiliging van persoonsgegevens.  

Bron: Considerati 

Regels thuiswerken: belastingen en vergoedingen 

In sommige gevallen mag je de kosten van je thuiswerkplek indienen bij je werkgever. Je werkgever kan de kosten van jouw thuiswerkplek belastingvrij vergoeden als er sprake is van een zelfstandige werkruimte in de woning en als er voldoende werk wordt verricht. Als de ruimte waarin jij werkt voldoet aan deze zelfstandigheidseis en het inkomenscriterium, zijn de kosten die je maakt aftrekbaar. Meer hierover vind je in onze grote thuiswerkgids onder ‘Thuiswerken en belasting’. 

Verder bestaat er de zogeheten werkkostenregeling. Via deze regeling kan je werkgever jou onbelaste vergoedingen geven, zoals een vergoeding voor een bureau, een bureaustoel maar ook een vergoeding voor zaken waar je privé voordeel van kan hebben, zoals een sport- of telefoonabonnement. (Bron: Rijksoverheid).  

Daarnaast mogen werkgevers vanaf 1 januari 2022 hun thuiswerkende medewerkers een vergoeding van maximaal twee euro per dag geven. Dit bedrag is door het kabinet vastgesteld op basis van onderzoek door het Nibud en kun je zien als een vergoeding voor water- en elektriciteitsverbruik, verwarming, koffie en thee en toiletpapier. Op basis van het aantal thuiswerkdagen kan je werkgever jou een vaste vergoeding toekennen. 

Regels thuiswerken: verzekeren  

Als je vanuit huis werkt gelden in principe dezelfde verzekering- en schadevergoedingregels als wanneer je op kantoor werkt. Dit betekent dat je werkgever verantwoordelijk is als je thuis letsel oploopt terwijl je aan het werk bent. Je letsel moet direct verband houden met je werkzaamheden en er moet sprake zijn van letsel na het ongeval.

Bron: Arboinspectie 

Vraag je je af of je meubilair of computerapparatuur thuis verzekerd is? Een terechte vraag, waarop het antwoord is dat dit afhangt van wie de eigenaar van het meubilair en de apparatuur is. Als je thuis bijvoorbeeld op je eigen computer werkt, geldt jouw eigen inboedelverzekering naast de standaardgarantie en eventuele andere verzekeringen die je voor je computer hebt afgesloten. Heeft je werkgever de computer aan je uitgeleend? Dan is je werkgever verantwoordelijk voor de verzekering.